466 Billion Won Exchanged Hands Through Kakao Game
466 Billion Won Exchanged Hands Through Kakao Game
  • Korea IT Times (info@koreaittimes.com)
  • 승인 2013.07.18 08:24
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SEOUL, KOREA - Kakao announced on the 16th that the game companies affiliated to Kakao Game scored 348 billion Won revenue in the first half this year. The revenue grew almost by three times, compared to 118 billion Won revenue at the end of the last year. 
Since the launch of Kakao Game platform in July last year, it took only one year for Kakao to create a mobile game market of 466 billion Won, which is bigger than the total mobile game market in 2011. 
Kakao Game started with 10 games developed by 7 companies, and with the success of blockbuster games, such as AniPang and Dragon Flight, the game platform fortified its presence as the national mobile playground. As of the week 2 of July, 99 companies are offering 180 games through Kakao Game, which has grown by about 18 times in market size. 
The accumulated subscribers to Kakao Game passed 300 million mark, and more than 30 million users installed more than one game offered by Kakao Game. 8 games offered through Kakao Game recorded 10 million downloads. 
The analysts say Kakao Game opened the door to success for the game developers of all sizes, using the traffic generated by Kakao Talk. 
However, the obvious success of Kakao Game has also posed challenges, as the number of game on Kakao Game platform is nearing to 200 - the large game developers with enough ammunition for the product marketing are now sweeping the top ranks of the popular games list, and small-to-mid-sized companies are forking over a half of their revenues to Kakao and Google. 
Seungwhan Ban, Head of Game Business Division at Kakao, commented, ""Kakao will expand its game eco-sphere by working with mobile game companies from in and outside Korea and will come up with plans to support small developers and strengthen the social functions of Kakao Game during the second half."" 

카카오 게임 타고 1년새 4662억원 오갔다 

카카오를 통해 지난 1년간 4662억원의 모바일 게임 시장이 창출된 것으로 나타났다. 모바일 게임 성장에 크게 기여했지만 개발사와의 상생과 글로벌 진출은 아직 과제로 남았다. 
카카오(대표 이제범·이석우)는 올해 상반기 `카카오 게임하기`의 제휴 게임사 판매액이 3480억원에 이른다고 16일 밝혔다. 작년 말 기준 1182억원보다 세 배 가까이 늘었다. 
지난해 7월 30일 카카오 게임하기 플랫폼을 선보인 후 1년 만에 4662억원 규모의 시장을 만들어낸 것이다. 이는 2011년 전체 모바일 게임 시장 규모보다 크다. 
7개 개발사 10개 게임으로 출발한 카카오 게임하기는 `애니팡` `드래곤플라이트` 등 대박 게임을 잇달아 내놓으며 `국민 모바일 놀이터`로 자리잡았다. 현재(7월 둘째주 기준) 99개 기업의 180개 게임을 제공, 1년 사이 규모가 18배나 증가했다. 
카카오 게임하기 누적 가입자는 3억명을 넘었다. 카카오 게임을 하나 이상 설치한 이용자도 3000만명을 넘었다. 1000만 다운로드를 기록한 카카오 게임도 8개나 배출했다. 카카오톡 트래픽을 활용해 소규모 개발사에도 성공 기회를 열어줬다는 평가다. 
카카오톡 플랫폼에 오른 게임이 200개에 육박하면서 더 이상 사용자 주목을 끌기 어려워진 것은 문제다. 경쟁이 치열해지면서 마케팅 역량을 갖춘 대형 개발사 게임이 상위권을 휩쓸고, 중소 개발사들은 카카오와 구글에 매출 절반을 수수료로 내는 상황이다. 
반승환 카카오 게임사업본부장은 “국내외 유수 모바일 게임사와 협력, 생태계를 확대할 예정”이라며 “하반기 중소 개발사 지원책을 확대하고 소셜 기능을 대폭 강화할 것”이라고 말했다. 
한세희기자 hahn@etnews.com, 배옥진기자 withok@etnews.com

**Article provided by etnews [Korea IT News]

[Reference] : http://english.etnews.com/enterainment/2799991_1305.html


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